|
|
carladegraaf
Actief lid
|
|
Vanmiddag is het zover, om kwart voor 2 moet ik er zijn. Ben heel erg benieuwd. Jullie gaan van mij horen.
LIefs Carla
|
|
| 2009-08-26 10:53:13 |
|
carladegraaf
Actief lid
|
|
En dat is inmiddels ook al weer 1,5 week geleden. Het bezoek bestond deze keer uit het verzamelen van gegevens uit mijn eigen verleden. De standdaard dingen die ze in iedere therapie willen weten. En toen kon ik weer naar huis maar wel met een folder over ME/CVS mede ook voor de omgeving. Een dagboek formulier voor activiteiten, die ik het liefst ieder uur zou moeten bij houden, maar dat zie ik qua energie al niet zitten. Maar in de folder staat duidelijk: CVS zit niet tussen de oren, zo kan je dat niet zeggen. En vooral ook het begrip van de omgeving kweken. En zoals dat bij CGT gaat (heb het eerder voor iets anders gevolgd) een formulier om automatische negatieve gedachten boven water te halen. Ze zeggen nietdat ze me gaan genezen. Maar wellicht ga ik er wel beter mee leren leven door activiteit en rust beter in balans te krijgen.
Ik heb zelf deze keuze gemaakt om deze therapie te volgen. Ik weet ook dat er veel tegenstanders zijn van deze therapie. Mijn onderwerp is dan ook niet bedoeld om een wellis nietis dicussie te krijgen. Alleen maar om te schetsen hoe mij de therapie gegeven wordt hier in Zwolle.
Groetjes Carla
|
|
| 2009-09-05 08:23:02 |
|
|
|
Hoi Carla,
Het gaat niet om voor of tegenstanders maar om feiten en of iets helpt of niet. Er zijn zoveel patienten die aftakelen op deze therapie en dat is zorgelijk en wordt door therapeuten genegeerd.
Maargoed jij begint pas. Ik weet niet of je het artikel in de Telegraaf deze week hebt gelezen maar men beweert wel degelijk dat je helemaal kan genezen door CGT. Vraag je therapeut eens wat de factoren zijn waarom je door CGT als CVS niet tussen de oren zit dan vooruit gaat? Zoals eerder vermeld is deze therapie gebaseerd op instandhoudende factoren bewegingsangst etc....Het resultaat valt of staat louter en alleen door jou motivatie. Maar dat snap jezelf ook wel.
Succes ben benieuwd hoe het je vergaat als je daadwerkelijk je activiteiten en je conditie moet gaan opbouwen. 30% heeft baat bij deze therapie hopelijk voor jou heb je een lichte vorm en hoor je daarbij.
Groeten,
Dean
|
|
| 2009-09-05 17:28:10 |
|
Karrie
Zeer actief lid
|
|
Hallo Carla en Dean,
Ik heb jullie allebei al horen praten over bewegingsangst. Ik vraag me af waar die term vandaan komt of waar die bij hoort. Ik kom namelijk van heel ver, 4 jaar geleden kon ik eigenlijk niks meer, kon niks verdragen, ik bad echt om een hartaanval te mogen krijgen, en kon ook inderdaad niet uit de zetel geraken, mijn lijf had een overheersend gevoel van te moeten liggen. Na zoveel dingen gedaan te hebben en uitgezocht, weet ik dat ik oa heel veel intoleranties heb, waaronder koemelintoleranties, glutenintolerantie, tomaten, ook ben ik allergisch voor koffie, soja, gebrande pinda's etc... Als ik perfect mijn dieet volg, voel ik me goed en heb ik helemaal geen behoefte om in de zetel te gaan liggen, maar heb ik gezondigd, dan komen er weer afvalstoffen in mijn lichaam omdat mijn darmen ze niet verteren en heb ik weer dat gevoelvan ik moet in de zetel, mijn hoofd word troebel... Het ligt dus gewoon aan mijn intoleranties, en ik voel me aangesproken door die term bewegingsangst, maar ik vind het eigenlijk wel vernederend want het is echt geen angst, hoor, het gaat gewoon niet om te bewegen omdat mijn lichaam vol afvalstoffen zit, 4 jaar geleden zaten zelfs mijn borsten vol cistjes, ik kon mijn armen niet strekken in de lucht...puur afvalstoffen. Misschien is het iets anders wat jullie bedoelen met die term?? Groetjes,
|
|
| 2009-09-06 10:18:53 |
|
carladegraaf
Actief lid
|
|
@ Karrie,
Bewegingsangst is in mijn beleving dat wat ik had toen ik hartoverslagen had. Namelijk niet naar buiten durfen/willen, niet stofzuigen en idd gewoon rustig zitten. Dit is echter bij mij nu niet het geval, er is dus ook geen therapeut die mij dat aan kan praten. Ik doe een heleboel: naar school fietsen /boodschappen/huishouden enz. Niet omdat ik dat nu zo graag wil en mijn lichaam dat goed aankan, maar wel omdat het moet, ik heb 3 kinderen en daar moet ik voor zorgen, ik kan niet op de bank blijven zitten of in mijn bed liggen. Afijn, we zien waar dit ons brengt. By the way als de kids niet thuis zijn zit ik ook op de bank en doe ik niks. Omdat het dan niet hoeft.
Groetjes Carla
|
|
| 2009-09-06 10:25:27 |
|
Karrie
Zeer actief lid
|
|
Ik begrijp het wel, ik vind de term alleen een beetje ongelukkig gekozen, en ik ben ervan overtuigd dat bij een compleet gezond mens de energie stroomt, ook al zijn er geen kinderen of is er niets te doen. Het feit dat je als je kinderen er niet zijn, toegeeft aan jezelf(zo zie ik het) is een teken dat er iets is, wat je energie blokkeert. Maar daarom hoeft dat niet altijd met angst te maken te hebben.
|
|
| 2009-09-06 13:57:18 |
|
|
|
Hoi Carla en Karrie,
Die term is volkomen misplaatst. Zelf heb ik geen enkele angst om me in te spannen ik weet gewoon welke gevolgen het heeft net als jullie. En die klachten nemen alleen maar toe door die CGT/GET. Tenminste das mijn ervaring opbouwen conditie gaat gewoon niet. Ook is er geen spieropbouw maar spierafbreuk! Die hoge hartslag die de meeste patienten hebben is een graadmeter dat je rustiger aan moet doen. Je hart gaat niet voor niks zo snel pompen omdat er geen energie is!!!
Carla doe je best maar laat je niet opjagen hoor.
Groeten,
Dean
|
|
| 2009-09-06 17:06:51 |
|
|